14 Ekim 2013 Pazartesi

Efe Oldu Kolik, Ben Ondan Daha Kolik!

Sizlere Efe’yle birlikte yaşadığım ilk 40 günden, kolikten ve kolikle olan mücadelemden bahsetmek istiyorum. Kolik illetiyle uğraşacak annelere ufak ta olsa bir yardımım dokunur belki çünkü bu dertle uğraşırken bir anneyi rahatlatabilecek tek şey başkalarının da bu yoldan geçmiş olduğunu bilmek...
Efe’yi ilk doktor muayene günümüze kadar susturamadık. Abartı falan yok! Uyumadığı (ki bu günde 3-5 tane kesik 2şer saatlik uykuya denk geliyordu) ve memede olmadığı her an avazı çıktığı kadar ağlıyordu Efe... Ama ne ağlama! Rengi kırmızıya mora dönerek, sanki bacağından tutup tavana asmışız gibi bir acıyla...Teknolojik bir anne olarak gün içerisinde bulabildiğim 15-20 dakikalık zaman aralıklarında yemek, uyku gibi yaşamsal ihtiyaçlarımı karşılamak yerine hep araştırdım. Doktorumuza gitmeden ben teşhisi koymuştum bile: Efe kolikti ve bununla uğraşmamız gereken uzuuuun bir süre vardı önümüzde.
Kolik ne bilmeyenler için açıklamaya çalışayım. Çalışayım diyorum çünkü ben bile hala bazı açıklamalardan tatmin olmuş değilim. Kabaca kolik dediğimiz illet : Sebepsiz ağlama krizleri! Genellikle aynı saat aralıklarında tekrar eden, günde bir sefer olabileceği gibi 2-3 sefer olabilen ve  4-5 saate kadar varabilen ağlama modu... Bir kısım bilirkişiler koliği ‘’gaz sancısı’’ olarak açıklarken bir kısım ‘’dış dünyaya uyum problemi, anne karnına dönme isteği’’ olarak yorumluyor. Bir kısımsa ağlama krizlerinin tamamen sebepsiz olduğu kanısında.. Böyle bilimsel anlatınca normal göründüğünü biliyorum. Sonuçta bebektir ağlar diye düşünebilirsiniz ama inanın aylarca beklediği bebeğine kavuşmuş bir annenin bebeğinin saatlerce ağlamasını karşısında bir şey yapamaması,onun sorununu çözememesi kadar kötü bir şey olamaz.
Benim hikayemde lohusa bir kadın olarak lohusalığımı bile yaşayamadan yepyeni ve çaresiz bir durumun içine düştüm böylelikle.
Doktorumuzun Efe’ye verdiği damlalara ve çevremdekilerin yönlendirmelerine bağladım umudumu.
Her geçen gün daha kötüye gidiyordu benim için. Her gün başka bir yönlendirmeyle karşı karşıya kalıyordum. Kimi çok emzir diyordu kimi gaz yapar aman ha, kimi sıcak olsun odası diyordu kimi sıcak koliği tetikler dikkat et diyordu. Mama yedir  mama yedirme, sık banyo yaptır az banyo yaptır, dışarı çıkar dışarı çıkarma, akşamüstü uyumasına izin ver izin verme...  Bir süre sonra beynimde yüzlerce farklı yöntemle, farklı yönlendirmeyle yaşamaya başladım; işin kötüsü de taban tabana zıt olan fikirleri bile uygular oldum. Bunlar yaşanırken bir yandan da anneler de beni düşünüyor ben dinleneyim diye Efe’nin bakımını ellerinden geldiğince üstlenmeye çalışıyorlardı. Bu da benim karakterterime ters düşen durumlardan biriydi tabii.. Oğlumun kontrolünü yitiricem, beni benimsemeyecek gibi saçma bir düşünce oluşuyordu içimde. Sabaha karşı kalkıp ağlama krizleri geçiren Efe’yi alıp alt kata indirdiklerinde çok bilirim peşlerinden gittiğimi ‘’O benim oğlum!’’ diye...
Böyle devam etti bizim kolik hikayemiz. Her gün 18:00-22:00 ve 03:00-05:00 aralığında, diğer saatlerde de ağlama krizleri ama aralıklı 10ar dakikalık molalarla... Her gün o saatte ne olacağını bilmeme rağmen her gün daha fazla çöktüm ben. Daha fazla umutsuzluğa sürüklendim. Artık bir noktada öyle bir hissiyat oluştu ki içimde geleceği düşlediğimde Efe’yi ağlamayan biri olarak hayal edemez oldum.  Hayalimde bir gün üniversiteden mezun oluyordu  Efe, diplomasını alırken bile ağlıyordu avaz avaz. Atmaca abartmaca yok...
Aralarda neler oldu neler yaşandı neler hissettim hepsini anlatsam roman olur. Bir kolik anneleri anlar beni bu yazdıklarımı okurken. Muhtemelen onların da kalbi şöyle bir cız ediyordur her hatırladıklarında tıpkı benim kalbimin bunları yazarken cız ettiği gibi...
4.ayın sonuna kadar bununla uğraşacağımıza emindim bir noktada. Hatta internette okuduklarıma göre daha uzun süre bu durumla mücadele edenler bile  vardı. 1 yaşına kadar... 2 yaşına kadar... Düşünmek istemiyordum sadece yaşıyordum..
Sonra 40. Gün geldi.
O günü hatırlamak bile istemiyorum. Efe’nin koliğinin zirvesini tam 40. günde yaşadık biz. 9 saat aralıksız, durmadan, morarıncaya kadar, göbek deliğini fırtlatıncaya kadar ağladı, çığlık attı, bağırdı...Kırkı uçururken biz de uçtuk gittik karı-koca. Bana her zaman destek olan kocam ilk defa ‘’Sezin ben çok umutsuzum, bu iş düzelmeyecek sanırım.’’ dedi.. Akşam vakti bütün günün ağlamasından bitap düştü de uyudu Efe.
41. gün Ezgi’yle Onur geleceklerdi bize. Bir önceki gece ‘’Yarın sabah arayıp iptal edeceğim.’’ diye düşünürken o günün sabahı bir cesaret geldi bana ‘’İnceldiği yerden kopsun en kötü ne olabilir ki?’’ diye düşündüm (Kolik bebek sahibi olduğunuzda bir de böyle bir psikolojiniz var. Bebeğiniz ağladığı için bir yere gitmek istemiyorsunuz, başkaları size gelecek diye de panik oluyorsunuz. Ya ağlarsa, ya susmazsa... Ne olacaksa ...) Ezgilerle kahvaltı sofrasına oturduğumuz sırada Efe’yi de ana kucağına koyduk bahçeye yanımıza. 1 saat takıldı Efe yanımızda. Bir mucize gerçekleşiyordu ama sözünü edemiyordum dilimi ısırıyordum sadece. Mızıldandı mamasını verdik, mızıldandı kucağa aldık, mızıldandı uyumaya götürdük. ‘’Çocuğun bir şey yaptığı yok.’’ dedi tabiki arkadaşlarımız (bebeğinizin sizi başkalarına karşı mahcup etme gibi bir huyu olduğunu da tam bu anda öğrendik.:))
41. gün itibariyle kolik bizi tamamen terketti diyemem ama daha az uğrar oldu.. Uğradığında gagamıza tükürdü tabii ama eskisi kadar yıpratamıyordu artık beni. O yüzden hala düşünürüm acaba kırkımızda uçup giden kolik miydi yoksa benim tecrübesizliğim miydi diye?
Konunun uzmanı değilim ama bu işe bayaa kafa patlattım ve 4. Ay bitmesi gereken bu illeti çok daha çabuk hallettim. O yüzden sizinle de kendi yöntemlerimi paylaşmak istedim. Biri bile işinize yararsa benden mutlusu olmaz:
-          Damlalar: Bir çok damla denedik. Değişmeyen damlamız Infacol oldu. Bunun dışında Biogaia bizim durumumuzu kötüleştirdi. Bifiform Drops kullanmaya başladığımızda kolik te geriledi iyileşme sürecine girdi. Doktorunuza danışın en azından, piyasada o kadar damla var ki doğrusunu buluncaya kadar çok zaman geçiyor.
-          Mama: Benim sütüm yeterli olmadığı için Efe’ye mama da veriyorum. Piyasada antikolik mamalar var. Mama değişimi Efe’nin modunu gerçekten çok etkiliyor o yüzden doğru mama seçiminin önemli olduğunu düşünüyorum. Humana’nın Antikolik maması favorimiz ama piyasada kalmamıştı o yüzden değiştirmek zorunda kaldık. Şu anda Bebelac AC kullanıyoruz ve ondan da çok memnunuz. Bebeğiniz hangisini beğenirse..
-          ŞŞŞŞŞŞ: Kolik krizi esnasında bebeğinizi kucağınıza alın ve kulağına şşşşşş diye fısıldayın, bunu yaparken de sırtına hafifçe pat patlayın. İşe yaradığı zamanlar oluyor. ‘Şşşşş’ olayını uyuturken yedirirken her an kullanabilirsiniz. Gerçi ben kendi kendime kaldığım zamanlarda bile şşşşlıyorum bazen böyle de bir yan etkisi var.
-          Fön makinası: Özellikle uyuturken en büyük kurtarıcı! Efe zaman zaman hala fön sesiyle uyuyor. Merak etmeyin daha yeni sordum doktoruna ‘’herhangi bir sakıncası yok ama o sesi uyku arkadaşı yapmış kendine’’ dedi. Gece uykularında kullanmıyorum ama gündüz en büyük kurtarıcı. Açıkçası hiç takmıyorum ben, ilelebet bu sesle uyuyacak değil ya? Ağlama krizi esnasında da çok yarayacak işinize.
-          Kundak: Kayınvalide yöntemi J Kolik bebekler özellikle uyku öncesinde kundak yapıldıklarında rahatlıyorlar. Bebeğinizi sıcaktan bunaltmamak için bunu ince bir tülbentle yapmanızı öneririm.
-          Meme: Bu çok tartışmalı bir konu gerçi... Ben Efe’nin kolik sebebinin gaz olduğuna hiç inanmadım bu yüzden memenin antikolik bir etkisi olduğuna inanıyorum. Başlarda annemler gaz yapacak diye istediğim zaman meme vermemi engellediler, artık kimseyi dinlemiyorum ihtiyacı olduğunu hissettiğim noktada isterse yarım saat geçmiş olsun Efe memede. Gerçi tiryakilik gibi bir yan etkisi var ama yaşadığınız haz hepsinin önüne geçer.
-          Banyo: Her gün ılık bir banyo yaptırmak çok önemli. Bebekler normalde banyoyu sever ama kolik bebeklerin banyoda ağlama olasılığı yüksek. Biraz kulak kapamanız biraz dirayetli olmanız gerek. Banyoda koliği tuttuğu zamanlarda bırrrr gırrrr diye değişik sesler çıkarıyordum ben biraz oyalanıyordu.
-          Kıyafet seçimi: Bir yerde kolik bebeklerin çok hassas olduğunu dolayısıyla en ufak şeyden rahatsız olabileceklerini okumuştum. Kıyafet kumaşının bebeğinizi rahat ettirmesi, etiketinin sökülmüş olması çok önemli. İlk doğduğunda Efe’yi iki kat giydiriyorduk uzun süre de böyle devam ettik. Kıyafetler ne zaman inceldi, katlar azaldı Efe rahatladı.
-          Hamak: Özellikle uyku esnasında bire bir. Hamak şekli sayesinde bebeğin anne karnında gibi hissetmesini sağlıyor. Ben Bliss kullanıyorum çok memnunum.  Efe hala bütün gündüz uykularını hamakta yapıyor. Geceleri de bazen hamakta uyutup sonrasında yatağa alıyoruz. Kolik ağlamalarında çok defa hamağa atıp susturduğumu bilirim...
-          Kolik Cdsi: Buzuki Orhan’ın bu CD’sine bırakın 10-15 tl 1000 tl verirdim! Biz daha yeni bıraktık cdyi. Şimdilerde aralarda rahatlatsın diye açıyorum.O zamana kadar uyku sırasında ve ağlama krizlerinde en büyük kurtarıcılarımızdan biriydi. Youtube’a ‘’Buzuki Orhan – kolik’’ yazarak bulabilirsiniz. Efe’ye ilk dinlettiğim gün 10 saniye içerisinde uyuyakalmıştı. Hep aynı etkiyi yapmadı tabiki ama denemeye değer.
-          Masaj: Yine youtube’dan Ayşe Öner’in gaz masajını izlemenizi tavsiye ederim. Ben her gün yaptım bu masajı, günde üç posta. Koliğin gazla bir ilintisi varsa kesinlikle yardımcı olduğunu düşünüyorum zira Efe’nin masaj sırasındaki pırtları hala güldürür bizi. Kolik ağlaması sırasında bebeğinizin çorabını çıkarıp ona fön makinası sesi eşliğinde yapacağınız ayak masajı da etkili oluyor. Bu yöntemi de annem buldu bayaa kullandık.
-          Yüzüstü yatış: Bir zemine yüzüstü yatırıp ufak masajlar yapıp sırtını sıvazlayabilirsiniz.
-          Her türlü sallama yöntemi: Özellikle bebek uyku danışmanları, eğitmenleri benim bu fikrime kesin karşı çıkarlar ancak kolik bir bebeğe sahip olan anne bebeğini susturabilecek her yönteme eyvallah diyor kimse kusuruma bakmasın. Efe ağlama krizleri esnasında ayakta da sallandı çarşafta da. Onu sakinleştirdiği sürece öptüm başıma koydum. Şimdi de hamakta sallanmak istiyor. Geceleri kıpırdandığında da park yatağını sallıyorum.Onu rahatlattığı sürece benim için sıkıntı yok.
-          Temiz Hava ve Işık: Ağlama krizlerinden korkup kendinizi eve hapsetmeyin. Kapının önüne bile olsa çıkın. Işık ve hava bebeğinize iyi gelecek!
-          Rutin:Bir rutin oluşturun ve bebeğinizin uykusundan çalmayın!  Tracy Hogg’un ‘’Bebek Bakım Sorunlarına Mucizevi Çözümler’’ kitabındaki EASY yöntemi benim bakış açımı değiştiren yegane yöntemdir. Kısaca beslenme, aktivite, uyku düzeneğinden oluşan bu yöntemle bebeğinize bir rutin oluşturuyorsunuz, böylelikle kolik dışındaki ağlamalar engellenmiş oluyor. Benim Efe konusundaki en büyük hatam baştan böyle bir sistem tutturmamış olmam. Gece uykusundan çalarım korkusuyla akşamüstü vakitlerinde çok defa uyanık tuttum Efe’yi bu sebeple de uyku yüzünden olan pek çok ağlamayı da kolik sandım saçma bir döngüye girdim. Şimdi de tamamen saatli bir sistemimiz var diyemem ama artık oğlumun işaretlerini daha iyi takip edip onun ne zaman neye ihtiyacı olduğunu görüyorum. Uykusunu aldığı için size sırıtan bir bebek kadar güzel bir şey olamaz!
-          Destek: Kolikle tek başınıza başa çıkmanız mümkün değil! Yanınızda mutlaka güvendiğiniz birilerinin olması gerek. Bu süreçte benim iki annem de yanımdaydı, her türlü kaprisimi çektiler, Efe’yle ilgilenirken bir yandan da benim ruh halimle mücadele ettiler. Hala dönüşümlü olarak bana yardımcı oluyorlar. Bu süreçte onlar olmasaydı ben bugün olduğum anne haline gelemezdim. Haklarını asla ödeyemem...

Yukarıda yazdığım yöntemlerin hiç biri problemin kökten çözümü değil. Belki uyguladığınız beş seferden sadece birinde çare olacak bazıları. Bazıları bebeğinizin sadece on beş dakika sakinleşmesini sağlayacak. Ancak kolik anneleri bilir ki o on beş dakikalık sakinleşme bile dünyalara bedeldir kimi zaman. Bu yazdığım yöntemleri ben denedim uyguladım kiminde başarısız oldum kiminde başarılı...
Zaman zaman kolik yine bizim kapımızı çalıyor.
Eskisi kadar korkmuyorum artık.
Öğrendim ki kolikle veya ileride olabilecek farklı problemlerle mücadelenin en büyük çözümü İÇ SESİNİZİ DİNLEMEK! Başkaları ne diyor okuyun, duyun, dinleyin, öğrenin ama içinizdeki annenin size söylediklerini asla yabana atmayın! Bu süreci atlatmanız gereken bir dönem olarak değil de bebeğinizle el ele vermeniz gereken ilk sınav olarak görün.
 İnanın ne yaşadığınızı, ne kadar korktuğunuzu, çaresiz hissettiğinizi biliyorum.
Ama siz de inanın ki yalnız değilsiniz ve tünelin sonunda parıl parıl bir ışık sizi bekliyor!
Tipik bir kolik görünümü... Şimdi güler yüzlü oğluma bakıyorum da bu resimdeki zamanları arkada bıraktığımıza inanamıyorum



Efeyi uyutmak... Hamak ve Fön... Fön artık çok nadir giriyor hayatımıza ama hamak olayımız tam gaz devam. Hamak almayı düşünenlerin her sorusuna seve seve cevap verebilirim. paylasananne@gmail.com üzerinden bana ulaşabilirsiniz.

Baştaki resme bakan anneler hemen dehşete kapılmayın her şey daha iyiye gidecek. Şimdilerden paylaşacağım bu resim umudunuz olsun :)

2 yorum:

  1. Bebeklerin daha rahat uyuması için fön makinesi sesi dinletmenizi tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba, Mutsuz ve Doyumsuz Bayanlar Adana ve çevresinde yaşayan, Reel birliktelik düşünen, Gizlilik ve Güven İçerisinde İlişki Arayan Seks'te Sınır Tanımayan ve Ne İstediğini Bilen Doyumsuz Bayanların Mesajını Bekliyorumm
    0545 352 25 52 Özele Açık ! Skype™: Dost_erkek01 Whatsapp var

    Merhaba, Evli Çiftler Eşi için Büyük ve Kalın Düşünenler.. ( Fotoğraf ispatlı ) Eşinizin Mutluluğuna Engel Olmayın 0545 352 25 52 Özele Açık! Whatsapp Var Skype™: Dost_erkek01 Not:Tek Erkeqim.. Deneyimim var.

    Merhaba, Grup seks fante*zisini gerçekleştirme düşüncesinde olan Kararlı Samimi Paylaşıma Açık Gizliliğe Önem Verenler

    * Evli Çiftlere 3.TEK ERKEĞİM!

    * Kocasının yanında bir başka tene dokunma arzusu olan

    * Tost olmayı arzulayan bayanlar

    * Karısı gözlerinin önünde başka bir tene dokunurken aldığı hazzı görmek isteyenler beyler

    * Sizi tanıyan sizin hassasiyetinizi bilen gizliliğe önem veren deneyimli güvenilir sırdaş samimi dost olarak tanışmak isteyenler

    * 0545 352 25 52 Özele Açık ! Skype™: Dost_erkek01 Whatsapp var

    YanıtlaSil